Εγώ ο Φιόντορ Ντοστογιέφσκι (Εκμυστηρεύσεις & Στοχασμοί)

b169454

Εισαγωγή, επιλογή, μετάφραση: Πάνος Σταθογιάννης

“‘Οταν δε γράφω -διαβάζω. Διαβάζω πάρα πολύ και η ανάγνωση επιδρά πάνω μου παράξενα. Ξαναδιαβάζω κάτι που έχω διαβάσει και στο παρελθόν και είναι σαν να εμβαθύνω στα πάντα, το καταλαβαίνω καθαρά και αντλώ δυνάμεις για να δημιουργήσω κι εγώ.” (σελ.25)

“Μου αρέσει, όταν περπατώ στους δρόμους, να παρατηρώ τους εντελώς άγνωστους περαστικούς, να μελετώ τα πρόσωπά τους και να προσπαθώ να μαντέψω: ποιοί είναι, πώς ζουν, με τι ασχολούνται και τι είναι αυτό που τους ενδιαφέρει αυτή τη στιγμή.” (σελ.152)

“Ο άνθρωπος αποτελεί αίνιγμα. Πρέπει να τον ερμηνεύσεις, κι αν χρειαστεί να τον ερμηνεύεις μια ζωή, μην πεις ότι έχασες τον καιρό σου. Εγώ ασχολούμαι με αυτό το αίνιγμα, επειδή θέλω να γίνω άνθρωπος.” (σελ.194)

“Για μένα, η δουλειά για τον επιούσιο και η δουλειά για την τέχνη είναι δύο πράγματα εντελώς ασυμβίβαστα μεταξύ τους.” (σελ.201)

“Η τέχνη είναι πάντα στον υψηλότερο βαθμό πιστή στην πραγματικότητα. Η αληθινή τέχνη ξεχωρίζει από το γεγονός ότι πάντα είναι σύγχρονη και καθημερινά χρήσιμη.” (σελ.210)

“Η πίστη στην αθανασία της ανθρώπινης ψυχής είναι αναγκαία και αναπόφευκτη… Χωρίς πίστη στην ψυχή και στην αθανασία της η ζωή του ανθρώπου είναι αφύσικη, αδιανόητη και αφόρητη.” (σελ.254)

“Η οικογένεια χτίζεται, δεν είναι κάτι το δεδομένο. Ούτε οι υποχρεώσεις εντός της είναι δεδομένες. Προκύπτουν από μόνες τους, η μία από την άλλη. Μόνο τότε μια οικογένεια είναι υγιής, μόνο τότε είναι ιερή. Η οικογένεια χτίζεται με την ακαταπόνητη εργασία της αγάπης.” (σελ.264)

“Πιστέψτε με -από αγάπη προς τα παιδιά του ο καλός πατέρας μερικές φορές είναι υποχρεωμένος να αναδιαπαιδαγωγήσει τον ίδιο του τον εαυτό.” (σελ.288)

Περισσότερα εδώ: http://www.lexima.gr/lxm/read-1754.html

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.